Frans Feldberg is hoogleraar Data Driven Business Innovation bij de KIN-onderzoeksgroep, School of Business and Economics aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
De leergang zal op zeven dagen tussen oktober en december 2022 worden gegeven en geeft een duidelijk antwoord op de vraag hoe je relevant blijft in een wereld van data, big tech, digital twins en kunstmatige intelligentie. Maar de belangrijkste vraag van ondernemers is: ‘wat kan ik doen met data en analytics in mijn dagelijkse praktijk om succesvol te zijn. In acquisitie, in planning, in uitvoering, in nazorg, maar ook wat betreft het hele businessmodel.
“Datagedreven innovatie is een must in de bouw. Je moet er over nadenken. Hoe je erover kunt nadenken, dat proberen we aan te reiken in deze leergang, gepaard met zaken die je direct kunt doen in je dagelijks praktijk.”
De Leergang Datagedreven Bouwen brengt 15 sprekers bij elkaar, die samen de meest recente wetenschappelijk onderbouwde kennis combineren met praktische toepassingen over hoe ondernemers in de bouw de continuïteit van hun bedrijf kunnen garanderen. “Het is een mix van wetenschappers die de top zijn in hun vakgebied en praktische hands-on kennis en ervaring”, aldus de hoogleraar.
Over de urgentie van de leergang laat Feldberg geen twijfel bestaan. “Data en kunstmatige intelligentie gaan de bouw volledig veranderen”, stelt hij. “En ik kom nog te vaak bij bedrijven die hier helemaal nog nooit over hebben nagedacht.”
Bouwbedrijven kunnen data en analytics op twee manieren gebruiken. Ze kunnen er bestaande processen efficiënter mee maken, zoals bijvoorbeeld de toelevering, de acquisitie, de planning, de uitvoering en de nazorg. Dat kan flinke besparingen opleveren en komt de snelheid en klanttevredenheid ten goede. Maar daarnaast kunnen data en analytics het bestaande businessmodel verbeteren en maken ze zelfs allerlei nieuwe businessmodellen mogelijk.
Om dat uit te leggen verwijst Feldberg naar de grote hoeveelheden sensoren die tegenwoordig in apparaten zitten die worden geïnstalleerd in gebouwen. Zoals bijvoorbeeld in lichtschakelaars, liften en klimaatbeheersingssystemen. Al die sensoren leveren data op die de cloud in gaan. Wie die data heeft gaat ook bepalend zijn in de klantrelatie. Want met die data kun je bijvoorbeeld voorspellen wanneer en waar er onderhoud nodig is en of er verbouwd moet worden. “Je moet als ondernemer in de bouw dus weten welke data verzameld wordt en welke data je nodig hebt om relevant te blijven”, zegt Feldman. “Anders word je in de toekomst alleen nog maar ingehuurd als ‘transactie provider’ en neemt een andere partij de relatie met je klanten over. Die relaties worden dan niet alleen beheerd door Big Tech, zoals Google, Facebook en Amazon, maar mogelijk ook door allerlei nieuwe start-ups.”
Het belang van de leergang is daarom niet te onderschatten voor bouwers die relevant en succesvol willen blijven, weet Feldberg.